Scenariusz zajęć w ramach ośrodka tematycznego "Przedwiośnie"
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III w ramach ośrodka tematycznego „PRZEDWIOŚNIE”
TEMAT: Swobodne wypowiedzi na temat zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną na podstawie fragmentu wiersza pt. „Przedwiośnie”. Uzupełnienie zdań o przedwiośniu z wykorzystaniem zwrotów i określeń zawartych w wierszu. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 – układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. Przedstawienie przedwiośnia z kolorowych, gotowych elementów.
Cele: · zapoznanie z wierszem pt. „Przedwiośnie”, · rozwijanie umiejętności swobodnego, poprawnego wypowiadania się, · wdrażanie do samodzielnych, dłuższych wypowiedzi, · wdrażanie do słuchania, · kształcenie umiejętności wyszukiwania fragmentów opisowych, · uwrażliwianie na piękno przyrody, · utrwalenie pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi, · bogacenie słownictwa uczniów, · doskonalenie techniki dodawania i odejmowania w zakresie 1000, · doskonalenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych, · wyrobienie nawyku starannego wykonywania prac, · kształcenie sprawności manualnych.
Cele operacyjne: Uczeń umie i potrafi: · płynnie odczytywać tekst, · zawrzeć myśl w obrębie zdania, · wyszukać fragmenty opisujące przedwiośnie, · szanować i dostrzegać piękno przyrody, · prawidłowo dodawać i odejmować w zakresie 1000, · poprawnie układać i rozwiązywać zadania tekstowe, · wykonać pracę zgodnie z poleceniem. Metody: pokaz, pogadanka, ćwiczeń praktycznych. Formy: zbiorowa, indywidualna, jednolita i zróżnicowana. Środki dydaktyczne: fragment wiersza M. Terlikowskiej „Przedwiośnie”; program nauczania; ilustracje kwiatów i zwierząt wiosennych; krzyżówka; torebki rzeżuchy; rozsypanki wyrazowe; praca samodzielna, zróżnicowana; kaseta z nagraniem śpiewu ptaków i utworem Vivaldiego „Wiosna”; gazetka „Ciekawostki wiosenne”; kolorowy papier, nożyczki, klej, kolorowy brystol; plansze z wyrazami, które mają trudności ortograficzne.
Przebieg zajęć: 1. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę, praca indywidualna jednolita. 2. Słuchanie kasety magnetofonowej ze śpiewem ptaków podczas rozwiązywania krzyżówki.
1 2 3 4 5 6 Ś P R M B Ż Z S M E A A N Z D A W B I P R R Z O I A Ś Z I K E N Ó E E I G K Z C E I
1.) Wiosną szybko znika z pól. 2.) Ptak wiosenny. 3.) Temperatura poniżej zera. 4.) Pierwszy wiosenny miesiąc. 5.) „Kotki” na wierzbach. 6.) Ulubiona potrawa bociana.
Hasło: PRZEDWIOŚNIE
3. Odczytanie hasła krzyżówki: PRZEDWIOŚNIE. 4. Wypowiedzi uczniów na temat przedwiośnia – co dzieje się o tej porze roku w przyrodzie ? 5. Głośne wyraziste przeczytanie wiersza pt. „Przedwiośnie” przez wybranego ucznia. 6. Wypowiedzi uczniów na temat treści wiersza: - Jak wygląda krajobraz na przedwiośniu ? - Jak zachowują się zwierzęta ? - Co możemy powiedzieć o pogodzie ? 7. Przytaczanie przez uczniów odpowiedniego fragmentu wiersza przedstawiającego wygląd krajobrazu. 8.Rozdanie rozsypanek wyrazowych wielopoziomowych.
a.) panuje W zmienna pogoda marcu . b.) a Bywa tak grzeje w jest , , mróz słońce że południe rano . c.) przelotne . padają deszcze Często
9. Poprawne ułożenie rozsypanek przez każdego ucznia, krótkie omówienie ich i przepisanie zdań do zeszytu. 10. Wypowiedzi dzieci na temat przedwiośnia – co się dzieje ? - słychać śpiew ptaków, zaczynają rozwijać się pąki liści i kwiatów na drzewach, można zobaczyć pierwsze kolorowe kwiaty. 11. Pokaz kwiatów i zwierząt wiosennych. 12. Stwierdzenie przez uczniów, że o tej porze roku nie ma na działkach, w ogrodach żadnych warzyw i owoców. 13. Uczniowie stwierdzają, że o tej porze roku należy się zdrowo odżywiać. 14. Praktyczne zasianie rzeżuchy do wcześniej przygotowanych skrzynek – podkreślenie, że rzeżucha jest bardzo zdrowa i ma dużo witamin. 15. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie 1000 związanych z przedwiośniem. Praca wielopoziomowa. I. Ułóż zadanie tekstowe związane z przedwiośniem do działania: 485 + 469 =
II. Ułóż pytanie i rozwiąż zadanie: W szklarni rosło 998 tulipanów, na drugi dzień ogrodnik sprzedał 501 tulipanów.
III. Rozwiąż zadanie: W parku rosły 444 żonkile i 53 tulipany. Ile wszystkich kwiatów rosło w parku ?
16.Sprawdzenie poprawności rozwiązania zadań tekstowych przez poszczególne grupy. 17. Podział uczniów na cztery grupy – przygotowanie kolorowego papieru, kleju i nożyczek przez każde dziecko. 18.Włączenie kasety magnetofonowej z utworem Vivaldiego „Wiosna” – jakie możecie zauważyć oznaki przedwiośnia w tym utworze. 19. Przedstawienie przedwiośnia na kolorowym brystolu z elementów dzieci oraz gotowych elementów rozdanych przez nauczyciela. 20. Zwrócenie uwagi na zachowanie odpowiednich proporcji i estetykę wykonania. 21. Ocena prac i ich wystawka. 22. Ocena aktywności dzieci na zajęciach – rozdanie gazetek z ciekawostkami o przedwiośniu.
Opracowała: mgr Renata Szostek nauczycielka kształcenia zintegrowanego Zespół Szkół im. A. Mickiewicza we Wręczycy Wielkiej Szkoła Podstawoa
|